Dlaczego powinieneś zwolnić klienta już dziś
Czy kiedykolwiek miałeś klienta, z którym żałowałeś, że się związałeś? Rozmawiałem ostatnio z drukarzem, który opowiedział mi niesamowitą historię. Drukarnia ta miała klienta, który odrzucił wyprodukowany przez siebie plakat. Plakat wydrukowany cyfrowo nie pasował do ulotki lito, którą miał klient. Drukarnia poprosiła więc o kopię ulotki (której nigdy nie dostała). Wydrukowali plakat ponownie za darmo. Kolor był już dość zbliżony. Ale nie było to dokładne dopasowanie. Więc klient ponownie go odrzucił. Drukarz zwrócił się do mnie, ponieważ nie wiedział, co jeszcze może zrobić dla klienta. Wiedział, że klient będzie go odrzucał, dopóki nie uzyska dokładnego dopasowania koloru. Ale dokładne dopasowanie koloru może nigdy nie być możliwe. "Jeśli nie dopasuję dokładnie koloru, nigdy mi nie zapłaci" - powiedział drukarz. "Już mi to kiedyś zrobił". Czasami lepiej jest zwolnić klienta W tym przypadku, koszt pracy nie był wart tego, aby próbować go naprawić. Klient żądał tego, co może być niemożliwe. Drukarnia wykazała się już dobrą wolą i wykonała ponowny wydruk za darmo. Kiedy usłyszałem, że klient nie zrobił tego po raz pierwszy, zaczęły dzwonić dzwonki alarmowe. To był ktoś, kto kosztował drukarnię dużo pieniędzy. Przyjrzyjmy się prawdziwym kosztom ponoszonym przez klientów takich jak ci Wiele osób ma tendencję do patrzenia na koszty tych klientów w kategoriach strat na poszczególnych zadaniach. W tym przykładzie drukarnia poniosłaby stratę po ponownym wydrukowaniu. Stałoby się tak nawet wtedy, gdyby udało mu się przekonać klienta do zapłaty. Prawdziwy koszt tych klientów jest jednak o wiele większy. Oprócz kosztów produkcji pracy, dochodzą koszty ich obsługi. Tacy klienci nigdy nie są łatwi w zarządzaniu. Czas poświęcony na komunikację z nimi zazwyczaj znacznie przewyższa czas poświęcony na innych klientów. Ale wielu innych klientów jest o wiele łatwiejszych i milszych w obsłudze. Innym dużym kosztem jest koszt alternatywny. Jak inaczej mógłbyś wykorzystać ten czas poświęcony na zajmowanie się problematycznymi klientami? Mógłbyś sprzedawać więcej zyskownych klientów. Mógłbyś zdobywać nowych klientów. Możesz nawet spędzić ten czas z przyjaciółmi lub rodziną. Powiedziałem drukarni, aby pozbyła się tego klienta Nie warto było poświęcać czasu ani wysiłku na zajmowanie się nimi. Lepiej było ich zwolnić. Czasami jesteśmy zbyt przerażeni, aby zwolnić klienta, nawet jeśli wiemy, że jest to najlepsza rzecz do zrobienia. Niektóre firmy mają więcej klientów, których powinny zwolnić, niż zdają sobie z tego sprawę! Zwolnienie niektórych klientów może mieć bardzo pozytywny wpływ na Twój biznes. Ale których z nich powinieneś zwolnić? Zajmę się tym bardziej szczegółowo w moim następnym artykule. Czy kiedykolwiek miałeś do czynienia z klientem, którego rozważałeś zwolnić? Jak poradziłeś sobie z tą sytuacją? Chętnie wysłucham waszych opinii! Uwaga redaktorów: Ten post jest częścią większej serii na temat zarządzania klientami:
- Dlaczego niewyedukowany klient jest dobry dla Twojej firmy
Dlaczego powinieneś zwolnić klienta już dziś
Jakich typów klientów powinieneś rozważyć pozbycie się?
Jak zwolnić klienta
- — PS Jeśli chcesz poznać więcej pomysłów na to, jak współpracować z dzisiejszymi klientami, pobierz mój darmowy e-book "Dziesięć typowych błędów w sprzedaży druku i co z nimi zrobić". Będziesz również regularnie otrzymywać mój biuletyn "Opinie nabywcy usług poligraficznych", pełen pomysłów na to, jak skutecznie sprzedawać materiały poligraficzne.